Jak wykonuje się geometrię kół?

mechanik robiący geometrię koła

Z pewnością każdy kierowca z dłuższym stażem słyszał o geometrii kół. Ustawienia kół należy regularnie korygować, gdyż zmieniają się one m.in. podczas zużywania elementów zawieszenia, lub wjechania w większą dziurę. Niewiele osób wie jednak, jak dokładnie wygląda usługa geometrii kół. Postaramy się przybliżyć ten temat w dzisiejszym wpisie.

 

Podstawowe parametry ustawienia kół

Pierwszym ważnym ustawieniem jest zbieżność kół. Zbieżność to parametr, który mówi o położeniu kół przednich lub tylnych względem siebie. Drugim istotnym parametrem jest kąt pochylenia kół, czyli kąt pomiędzy pionem a płaszczyzną koła. Trzeci element geometrii kół to kąt pochylenia sworznia zwrotnicy. To z kolei kąt, który tworzy się między sworzniem zwrotnicy a prostą pionową koła. Ostatni parametr to kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy, czyli kąt między osią sworznia zwrotnicy a prostą pionową koła (patrząc z boku samochodu).

Regulacja ustawień

Geometrii kół nie da się skontrolować i ustawić samodzielnie. Usługę tę wykonują wyspecjalizowane zakłady dysponujące przeznaczonym do tego sprzętem i fachowcami, którzy potrafią go obsłużyć. Po wykonaniu pomiarów geometrię ustawia się, zmieniając długość drążków kierowniczych, drążków zbieżności, a także dokręcaniem śrub od wahacza.

 

Jak rozpoznać źle ustawiona geometrię kół?

Najbardziej charakterystycznym objawem problemów z geometrią kół jest „ściąganie” samochodu w którąś ze stron, gdy puści się kierownicę na prostej drodze. Czasami źle ustawiona geometria kół daje o sobie znać opóźnioną reakcją pojazdu po ruszeniu kierownicą. Kierowca może słyszeć też popiskiwanie opon na zakrętach, a także zauważyć szybsze lub nierówne zużywanie się opon. W każdym z tych przypadków konieczna jest niezwłoczna wizyta w warsztacie. Jak łatwo można się domyślić, niepoprawnie ustawiona geometria kół wpływa na bezpieczeństwo jazdy i utrudnia zapanowanie nad samochodem – znacząco zwiększa się ryzyko wpadnięcia w poślizg. Pojazd stawia większe opory i zużywa więcej paliwa, skraca się też żywotność elementów układu kierowniczego i zawieszenia. W przypadku złej geometrii kół, opony mogą zużywać się nawet o połowę szybciej!