Jakie uszkodzenia tłumika można poddać spawaniu?

Mechanik sprawdzający stan tłumika

Zauważyłeś, że Twoje auto pracuje głośniej niż dotychczas? To może oznaczać problemy z tłumikiem. Tłumik to jeden z najważniejszych elementów układu wydechowego. Wspomaga odprowadzanie spalin i tłumi hałasy wynikające z pracy silnika. Ze względu na to, że pracuje w trudnych warunkach, może ulegać uszkodzeniom. Na szczęście w razie nieprawidłowości, nie musisz od razu wymieniać go na nowy. W wielu przypadkach możliwa jest naprawa, która zwykle polega na zespawaniu uszkodzonej części. Kiedy tłumik można poddać spawaniu, a kiedy jest to niemożliwe? W dzisiejszym artykule rozwiejemy Twoje wątpliwości.

 

Spawanie tłumika – przy jakich uszkodzeniach się opłaca?

Naprawa tłumika możliwa jest wtedy, gdy doszło do jego pęknięcia lub przedziurawienia. Mowa jednak o niewielkich uszkodzeniach kosmetycznych, a nie np. przedziurawieniach będących efektem korozji, które doprowadziły do uszkodzenia wnętrza tłumika. Co możesz poddać spawaniu? Zespawać możesz praktycznie wszystkie elementy mocujące. Bez większych problemów naprawisz oderwane mocowania czy też urwaną od tłumika rurę wydechową. Spawanie tłumików jest także rozwiązaniem w przypadku niewielkich dziur, które w ten sposób szybko załatasz. Poza tym z powodzeniem zespawać możesz również np. pęknięte kolektory wydechowe.

Kiedy nie da się uniknąć wymiany tłumika?

W niektórych przypadkach wymiana tłumika okazuje się jednak nieunikniona. Przykładem jest, chociażby zaawansowana korozja. Przerdzewiałe i przedziurawione na wylot elementy nie kwalifikują się do naprawy ze względu na to, że w większości nie da się już przedłużyć ich żywotności. Nie ma również możliwości zespawania tłumików, w których doszło do uszkodzenia wnętrza np. w momencie wyrwania rury wydechowej lub rozpadu wkładu. Spawanie nie jest też wskazane w przypadku tłumików z blachy aluminiowej. Wadą tego materiału jest to, że pod wpływem wysokiej temperatury uszkodzeniu ulega warstwa antykorozyjna, która stanowi ważne zabezpieczenie dla tej części. Bez dostatecznej ochrony tłumik szybciej ulega uszkodzeniom i znacznie krócej pracuje.