Z czym wiąże się naprawa wału korbowego?

Wymiana wału korbowego

Wał korbowy to jeden z najważniejszych podzespołów silnika. Odpowiada za zmianę ruchu posuwisto-zwrotnego w obrotowy, który następnie przekazywany jest na koła. Część ta pracuje w wymagających warunkach, dlatego co do zasady jest wytrzymała i odporna na tarcie oraz obciążenia. Jej sprawność w dużej mierze zależy jednak od właściwego montażu i dostatecznego smarowania. Niedobory oleju silnikowego mogą doprowadzić do jej uszkodzenia. W efekcie tego szybko dostrzega się problem z funkcjonowaniem silnika. Na szczęście dla kierowców uszkodzenie wału korbowego nie zawsze oznacza konieczności jego wymiany, gdyż usterki w wielu przypadkach da się naprawić.

Na czym polega naprawa wału korbowego?

Naprawa wału korbowego to dość skomplikowany proces, dlatego warto ją powierzyć dobremu mechanikowi. Już samo postawienie trafnej diagnozy okazuje się wymagające, gdyż zazwyczaj wiąże się z koniecznością rozebrania silnika na części. Co więcej, usterkom ulegają różne komponenty wału, dlatego naprawa nie w każdym przypadku będzie przebiegała tak samo. Niekiedy dotyczy regeneracji poszczególnych elementów, ale zdarza się, że niektóre mocno wyeksploatowane części wału muszą zostać wymienione na nowe. Do takich często zalicza się np. uszczelniacze miski olejowej, głowicy lub układów rozrządu.

Wymiana nierzadko obejmuje też panewki oraz koło pasowe. Zupełnie inaczej jest za to w przypadku czopów korbowych, które ulegają uszkodzeniu najczęściej ze wszystkich elementów wału. Usunięcie ich usterki nie dotyczy wymiany części, a wspomnianej wcześniej regeneracji. Czopy regeneruje się poprzez szlifowanie i polerowanie ich powierzchni. Następnie się je wyważa i montuje w odpowiednim miejscu. Przy mocnym wyeksploatowaniu poddaje się je napawaniu, które wiąże się z nadbudową uszkodzeń.